Protester i Reykjavik

Idag var jag ute och sprang nere vi hamnen, solen sken och vi har haft ett otroligt väder här i Reykjavik. Lugnt och fridfullt med andra ord. Vid middagstid ca 19.00 (Isländsk tid) hör jag och James hur det börjar tuta och leva om utanför vårt guesthouse. Vi bor väldigt nära rådhuset och just nu är det hundratals människor som samlats för att protestera där. Jag har förstått att protesterna handlar om att ca 200 människor ska bli utan bostad.




 

Islänningarna är duktiga på att demonstrera. Det är en riktigt upprorisk stämning med eld och raketer, men på Islandsvis. Det vill säga att de är förbannade men stämningen känns fortfarande lite gemytlig. Folk småpratar med poliserna, brandbilen står undangömd bakom rådhuset och människor hamrar på med sina kastruller iklädda islandströjor.

 

 

Rådhuset fullkletat med ägg och färg












Troligtvis är stora delar av Reykjavik på plats och protesterar




Om ni vill läsa mer om detta kan jag rekommendera denna länk ;

http://www.icenews.is/index.php/2010/10/02/fresh-wave-of-protests-outside-icelandic-parliament/#more-18339


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0