Svíþjóð


Idag har jag pluggat mest hela dagen. Det var en av mina trogna bloggläsare (kanske mamma, vem vet?) som frågade om jag hinner med plugget för allt ridande. Jag säger såhär; plugga har mycket litet nyhetsvärde i bloggen, jag gör det bara.

 

Island gillar statyer, man kan hitta dem lite överallt

 

Undantag förekommer exempelvis när det sker världskrig i grupparbeten eller när jag försöker samordna mina Islands kompisar. Då kan det vara av intresse att nämna. Tro mig, det är en utmaning att samarbeta med mina nya landsmän. Islänningarna i min grupp är nästan utan undantag alltid sena. Om vi bestämt en gemensam tid dyker alla (nästan) upp med en 5 - 60 min försening De kommunicerar till exempel inte heller om de byter avtalad plats, jag har suttit ensam med min Laptop fler en en gång vid ett gruppbord och undrat vad tusan som gick snett. Efter ett tag har det dock alltid kommit någon och hämtat mig. De är trevliga och att man alltid kan sammankalla dem effektivt med multiverktyget Face Book. Ingen panik med andra ord, de är bara deras sätt att vara och jag hinner med ett par extra kaffekoppar tack vare detta fenomen.

 

Mina nya vantar och halsduk, köpta hos söta tanter. Solen hann gå ned

innan jag kom på att ta bilden men men...


Mina språkstudier går framåt, idag köpte jag en halsduk och ett par vantar genom att bara prata Isländska/Svenska. Handen på hjärtat var det inte många ord, men tanterna i butiken var jättesöta och vi kämpade på, det gick ungefär ett ord Isländska för mig på deras tio. Nästan alla här verkar ha en anknytning till Sverige på något sätt och man blir ibland extra bra behandlad här när man förklarar att man är från Svíþjóð. En av tanterna hade en syster i Sverige och blev väldigt uppspelt när landet kom på tal. Av någon anledning tjatar alla om Vänern och Vättern, det blir samma slutsats varje gång; nej, tyvärr min hemstad ligger inte ens lite nära – jag lovar.


Kommentarer
Postat av: Starken

"...frågade om jag hinner med plugget för allt ridande"



Jag tänker inte ens kommentera det för det var en alldeles för uppenbar fras att jävlas med. Men du kan ju gissa vad jag tänkte ;P

2010-10-22 @ 00:27:39
Postat av: Emelie L

Jag kan föreställa mig... :)

2010-10-22 @ 11:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0