Er laust i svefnpokann þinn?

Jag tänkte försöka att inte bli allt för sentimental i bloggen, alltså sentimental i förskott. Dagarna på Island är räknade. Jag hanterar det i from av att tok- panika över mitt Isländska prov. Det är inte lätt, varför trodde jag att typ världens äldsta (I alla fall oförändrade) språk skulle vara lätt? Smart att välja det som distanskurs, lägga det åt sidan si sådär 7 av 10 veckor och tro att det löser sig per automatik. Det är svettigt nu vill jag lova, datorprogrammet motarbetar mig. Jag trycker frenetiskt på alla knappar som ett slags desperat svar på tal. Varför Island, varför måste ni ha konjugeringar på alla ord inklusive siffror??

 

Min nya lya- helt underbar

 

 

 

Visste ni till exempel vad små scoutbarn får lära sig när de ska hälsa på varandra inom norden? Marie hittade en hemsida för scouter i Norge där de tipsade om konversationsfraser med Islänningar. Till exempel denna;

 

Hvis du er på sjekker’n…

Er du singel? = Ertu å lausu?

Er det plass i soveposen din? = Er laust i svefnpokann þinn?

Du er søt. (sies til jenter) = Þú ert sæt.

Du er topp/herlig. (sies til gutter) = Þú ert øðislegur.



Mmm.. låter sådär oskyldigt va? Om jag hade haft mina småbarn på ett scoutläger hade jag INTE velat att de sprang runt till sina nordiska grannar med frågan; Finns det plats i din sovsäck? Damit Norge!



 

Tenta P stundar här på Háskóli Ìslands just nu vilket är synonymt med att fördriva tiden i tysta läsrummet. Jag och Marie skrattar för mycket om vi sitter utanför, så vi tog det vuxna beslutet att hålla oss själva instängda. Det händer inte mycket nu med andra ord.

 

Veckans, eller förra veckans stora händelse bestod i att jag bröt en nagel på löpbandet. Skickligt jobbat, med tanke på hur lite saker man kan fastna på. Jag lyckades, det gjorde så ont att jag ville lägga mig på golvet och gråta. Bestämde mig för att undvika en ytterligare scen med tanke på att jag förra veckan försökte ”knäcka till” en låsning i ryggen genom att lägga mig på mage på en Pilatesboll och rulla fram och tillbaka i gymmet. I mina ögon var det ingen som stirrade, Mari däremot hade en helt annan uppfattning.

 

 

Tjejkväll med mugg/låd-vin

 

 


Kommentarer
Postat av: Jennie-Lee

Haha fan för Norge och deras framfusighet ;)

2010-12-08 @ 10:04:35
Postat av: maria

Hej! Jag skriver en uppsats om Island i skolan och undrar om du skulle kunna svara på en fråga. Vi skriver ett avsnitt om fritiden. Vad gör Islänningar på fritiden? Är det likt i sverige? Tack¨på förhand

2010-12-13 @ 11:18:58
URL: http://maikken.blogg.se/
Postat av: Emelie L

Maria: Hej ! Vad Islänningar gör på fritiden. Det är nog lite svårt att svara för en stor del av Island, men rent generellt finns det mycket kulturliv i Reykjavik. Eftersom att vädret är lite halvdåligt ibland beror valet av aktiviteter på det mer eller mindre. Det är vanligt med Konserter, teatrar och att gå på på bio. Att bada i något av Reykjaviks (8 tror jag) badhus är också en vanlig sak. Island har en speciell utepool som heter Heiti potturinn. Den har formen som en bubbelpool, är mellan 37-42 grader varm. Där sitter många islänningar och turister såklart på sin fritid. Hoppas att det hjälpte dig lite, lycka till med arbetet! Mvh Emelie



En bra sida:

http://www.inspiredbyiceland.com

2010-12-14 @ 10:39:37
Postat av: J I L L I Z

guud så fint :D :D

2010-12-14 @ 10:53:54
URL: http://jilliz.blogg.se/
Postat av: lovisa

vad fint:)

2010-12-14 @ 10:58:51
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0